ترسیم نظام سه رنگه معماری ایرانی در اصفهان عصر صفوی بر مبنای تئوری سه گونای عرفان شهودی هند
نویسندگان
چکیده مقاله:
این نوشتار درباره سیستم رنگی در معماری ایرانی است که از پژوهش "درمانگری مقامات رمزی رنگ در معماری مقدس ایران برای تدوین چهارچوب درمانگری رنگ در معماری" استخراج شده است. در این پژوهش که به صورت کیفی و با روش پدیدارشناسانه انجام شده است از حدود ۲۰۰ نفر مصاحبه انجام شده است. بعد از بازدیدِ بازدیدکنندگان از سه بنای اصفهان دوره صفوی، کاخ باغ چهلستون، مسجد شیخ لطف الله و بقعه هارونیه یک سؤال از آنان پرسیده شده مبنی بر ادراک رنگی که از بنا داشته اند که پاسخ آن ها توسط یک روان درمانگر و یک عصب شناس بررسی شده است. در گام بعد نتایج به دست آمده از مصاحبه ها که یک سیستم سه رنگه آبی، سبز، قرمز را معرفی می کرد، مقایسه شده است با تئوری سه گونا که مربوط می شود به دکترین هندو. سه گونا (ستوه، رجس، تمس) در آیین هندو از لوازم واجب و اولیه تمام سطوح مختلف آفرینش است. نهایتاً نمودار سه رنگه بر مبنای تئوری سه گونای هندو ترسیم شده است. در واقع، هدف از این نوشتار معرفی یک نظام (سیستم) جدید رنگی است که اضافه شود به ۵۹ سیستم رنگی که از دوران عتیق تا دوران مدرن ثبت شده اند.
منابع مشابه
معنای پوشش در معماری عصر صفوی
پوشش، قسمت بالایی حجم بناست که فضای واقع در زیر خود را میپوشاند. در مقایسه با معماری نقاط مختلف جهان، تنوع و غنای پوششها در معماری اسلامی ایران خیرهکننده است. این امر در عصر صفوی که زبانی نمادین، بر ظاهر و باطن معماری سایه میافکند، جلوهای ویژه مییابد. هدف اصلی در پژوهش حاضر بررسی معنای نمادین پوشش در عصر صفوی میباشد. این موضوع، با گردآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانیِ شش نمونه موردی از پو...
متن کاملتاثیرات منصب داران ایرانی مهاجر به هند بر مظاهر معماری عصر گورکانیان
مهاجرت تدریجی ایرانیان به هند، نفوذ اولیه آنان در دربار فرمانروایان محلی و کسب قدرت سیاسی که از دهه های میانی قرن هشتم آغاز شد به ماندگاری آن ها تا قرن سیزدهم هجری در دولت گورکانیان انجامید. برخی از این مهاجران در دربار گورکانیان به ویژه دوران پادشاهی اکبر، جهانگیر و شاه جهان، عنوان منصب دار که یک مقام نظامی بود کسب کردند و منشا اثر مهم در مظاهر مختلف فرهنگی و تمدنی از جمله معماری شدند. با این ...
متن کاملساختار نظام قضایی عصر صفوی
حکومت صفویه (907-1135/1501-1723) نخستین حکومت مستقل ایرانی است که مذهب تشیع را به عنوان مذهب و نظام حقوقی رسمی کشور برگزید. در عصر صفویه، نظام قضایی ایران به دو بخش متمایز شرعی و عرفی تفکیک شد. محاکم عرف زیر نظر دیوان بیگی و محاکم شرعی تحت زعامت صدر اداره میشد. رسیدگی به چهار جرم قتل، تجاوز به ناموس، کور کردن و شکستن دندان که «احداث اربعه» نامیده میشدند، در صلاحیت دیوانبیگی بود. و مباحث مربو...
متن کاملتشیع در شعر شاعران ایرانی عصر صفوی
تشیع پارهای از پیکرهی مستحکم و ریشه دار اسلام است. که نتیجهی شرایط و عوامل و حوادثی است که بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) و اتفاقات قرن اول هجری میباشد. اجتماع سقیفه، کشته شدن خلیفه سوم، اتفاقات جنگ صفین، و ظهور خوارج و همچنین شهادت امام حسین(ع) و پیدایش توابین از جمله حوادث مهم و مؤثر در شکل گیری تشیع بودهاند. ایرانیان از همان ابتدا به این مذهب علاقهی خاصی نشان دادند. در طول قرنهای متمادی ب...
متن کاملدفاتر مالی در نظام دیوانسالاری عصر صفوی
چکیده هر دولتی برای نظامند شدن امور مالی خود نیاز دارد تا از یک تشکیلات منظم و مکتوب پیروی کند تا بر اساس آن بتواند درآمدها و هزینههای کشور را ساماندهی نماید. دولت صفوی نیز برای این مهم مناسبات مالی را طرحریزی کرد که توسط مستوفیالممالک و دفترخانه به اجرا درمیآمد و موارد مربوط به آن در دفاتر مالی نوشته میشد. شناسایی و معرفی این دفاتر و نقش و کارکرد آن در دیوان ازجمله اهداف این تحقیق است. ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره دومین ویژه نامه نورپردازی
صفحات 35- 52
تاریخ انتشار 2015-06-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023